More

    KV Jarl og KV Bison er Kystvaktens nyeste tilskudd

    KV Jarl og KV Bison er ventet å ankomme Norge før nyttår, og vil gå rett på kontrakt med Kystvakten fra januar.

    I oktober ble det kjent at BOA Offshore er tildelt en femårskontrakt med Kystvakten. I kontrakten ligger det også en mulighet til å utøve opsjon for ytterligere fem år. BOA Jarl og BOA Bison ble tatt ut av opplag tidligere i høst og malt i Kystvaktens farger ved. Fartøyene er ventet å ankomme Norge før nyttår, og skal være klare til bruk i mars 2020.

    Vil styrke Kystvakten

    I følge Forsvarets Forum skal KV Jarl og KV Bison fungere som et hvilket som helst annet Kystvaktfartøy.

    – De blir havgående kystvaktfartøy. De skal normalt drive med kystvaktoppgaver, men er alltid klare for slep, forklarer kommandør Steve Olsen, nestkommanderende i Kystvakten.

    Skal fase ut sivilt personell

    Fartøyene skal i følge forumet være fullt operative innen 1 mars neste år. Etter nyttår skal mannskapet trenes, og skipene skal blant annet utstyres med våpen. De første to årene vil mannskapet bestå av en kombinasjon av militært og sivilt personell. Kystvakten planlegger derimot å utfase det sivile personellet etter noen år. Da vil besetningen bestå av 12 offiserer og befal, i tillegg til 10-12 menige, skriver Forsvarets Forum.

    Bekymret for beredskapen

    Kystverket har de siste årene organisert slepeberedskapen i Norge, men fra nyttår utgår denne avtalen. Flere har uttrykt sin bekymring for at Kystvakten skal overta slepeberedskapen. En av dem er havnesjefen i Arendal, Rune Hvass:

    – Kystvakten har mange andre oppdrag, og jeg er redd for at kystvaktskipene ikke er like godt utrustet som enkelte av slepebåtene vi har i dag, uttalte Hvass til NRK i november.

    KV Jarl
    KV Jarl (tidligere BOA Jarl) i andre farger. Skipet har blitt brukt til slep og oppankring av oljerigger. (Foto: BOA)

    Kraftplugger

    Dette er fartøy som i utgangspunktet er tiltenkt slep og oppankring av rigger, men som tilfredsstiller Kystvaktens krav til slepekraft, som er satt til 100 tonn bollard pull. KV Jarl og KV Bison vil med sine 267 tonn bollard pull, overgå dette kravet med god margin. Søsterskipene ble bygget i henholdsvis 2015 og 2014 ved NorYards Fosen, og er 91 meter lange og 22 brede. Fartøyene er utstyrt med ROV til undervannsoperasjoner, og har plass til en besetning på 39 personer.

    Skipsdata: KV Jarl

    Skipsdata: KV Bison

    Her er Island Offshore sin nye kraftplugg

    Under en høytidelig seremoni ved Vard Langsten, ble Island Victory av Gudmor Ingunn Ulstein Botnen. -Vi har opplevd...

    Prosafe kvitter seg med rigg

    Prosafe oppdaterer markedet mandag morgen, og kan melde om en flåteutnyttelse i fjerde kvartal på knappe 23 prosent, mot 63 prosent...

    "West Mira" mistet livbåt i uvær

    Boreriggen "West Mira" ble lørdag truffet av en bølge som medførte at en av riggens livbåter løsnet og falt i sjøen,...