More

    Oslofjorden skal betjenes av elektriske øybåter

    Ruters båttilbud i Indre Oslofjord vil bli betjent av Boreal Sjø med fem nybygde, elektriske båter.

    Båtene vil være universelt utformede, ha god utsikt og plass til langt flere passasjerer enn i dag.

    – Elektrifiseringen av øybåtene i 2021 vil gjøre Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart, og ta oss et skritt nærmere målet om å bli verdens første utslippsfrie storby. Her kutter vi utslipp, gir et bedre tilbud til passasjerene, og bidrar til det grønne skiftet i maritim sektor, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Arild Hermstad.

    All kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. For Nesoddbåtene nås målet allerede i 2020, øybåtene i 2022 og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene.

    Boreal tar over driften

    Ny operatør for øybåtene fra 1. november 2021 blir Boreal Sjø, som vil betjene passasjertrafikken til øyene i Indre Oslofjord frem til 2034. Boreal Sjø vil ha en båt i drift gjennom vinteren. Fra sommeren 2022 vil alle de fem elektriske båtene være i drift. Det er første gang Boreal Sjø inngår kontrakt med Ruter, etter anbudskonkurranse med totalt fem tilbydere. 

    – De virkelige vinnerne i denne konkurransen er kundene, som jeg tror vil strømme til de nye flotte båtene. Det kommer til å bli fantastisk å nyte utsikten om bord, mens båtene seiler stillegående, uten utslipp til rekreasjon på øyene, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

    Øyene i Indre Oslofjord er et yndet reisemål, og i 2019 var det 867.000 påstigende. 2018 var et rekordår for øybåtene, med 1,2 millioner påstigende etter en varm og solrik sommer.

    Båter av høy kvalitet og med mulighet for autonom drift 

    Det er kvaliteten på de fem identiske båtene, i tillegg til pris, som ble utslagsgivende for at Boreal Sjø vant konkurransen. Det nye tilbudet, som har høyere produksjon, får omtrent samme årlige kostnader som dagens tilbud. Boreal Sjø er også nytenkende om lading, og tilbyr pantografladere på en universelt utformet flytebrygge som kan hurtiglade to båter samtidig. Båtene, som er designet av Multi Maritime, har også mulighet for eventuell fremtidig autonom drift. 

    Fakta om de nye båtene fra Boreal Sjø

    • Fem identiske nye nullutslippsfartøy
    • Båtene er designet av Multi Maritime
    • Lengde: 35 meter
    • Bredde: 8 meter
    • Passasjerantall: 350
    • Helelektriske pendelfartøy med lading på Rådhusbrygge 4
    • Backup på biodiesel
    • Designet for å kunne operere i is
    • Fartøyene er spesielt designet for reisende i sambandene
    • Universell utforming
    • To dekk med stort soldekk
    • Trivelig salong med store glassflater og god utsikt
    • Sikker og oversiktlig operasjon med gode manøveregenskaper
    • God arbeidsplass

    Her er Island Offshore sin nye kraftplugg

    Under en høytidelig seremoni ved Vard Langsten, ble Island Victory av Gudmor Ingunn Ulstein Botnen. -Vi har opplevd...

    Prosafe kvitter seg med rigg

    Prosafe oppdaterer markedet mandag morgen, og kan melde om en flåteutnyttelse i fjerde kvartal på knappe 23 prosent, mot 63 prosent...

    "West Mira" mistet livbåt i uvær

    Boreriggen "West Mira" ble lørdag truffet av en bølge som medførte at en av riggens livbåter løsnet og falt i sjøen,...