More

    Kystverket og Forsvaret samarbeider om ny algoritme. -Skal gi bedre oversikt

    Sjøtrafikktjenesten har fått hard medfart etter Helge Ingstad-kollisjonen. Nå har Kystverket samarbeidet med Forsvaret om en ny algoritme som skal gi bedre oversikt for trafikkoperatørene.

    ‒ Algoritmen blir et viktig hjelpemiddel for sjøtrafikksentralene ved at den fremhever høyrisiko seilaser som trafikklederen bør ha fokus på. Det gir oss muligheten til å bli enda bedre til å oppdage det ene fartøyet som skiller seg ut i mengden, sier senterleder Jon Leon Ervik i Kystverket.

    En algoritme er et sett med definerte regler som er designet for å hente data om skipsbevegelser, og beregne, sortere og presentere risikonivået til fartøy i et definert område. I en testperiode skal algoritmen nå analysere all skipstrafikk mellom Molde og Kristiansand.

    Forskningsprosjekt

    ‒ Dette er første gang slik teknologi blir utviklet innen sivil maritim sjøsikkerhetstjeneste. Flere sjøtrafikksentralmyndigheter har lignende planer, men mangler kompetanse som krever samarbeid mellom flere fagmiljøer, påpeker Ervik. 

    Utviklingen av algoritmen har vært en del av et utviklingsprosjektet BEAN, som er et samarbeid mellom Kystverket, Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og Kongsberg Norcontrol. Prosjektet startet i 2018 og det har blitt utprøvd ulike modeller og algoritmer på Forsvarets forskningsinstitutt for å finne den optimale løsningen for Kystverket. Modellen har blitt testet ut av Kongsberg Norcontrol, som samtidig jobber med å integrere algoritmen i programvaren som leveres Kystverket.

    Les også: Dette er Kystvaktens nyeste tilskudd

    ‒ Det som er nytt for oss i dette prosjektet er at vi kombinerer forskning med produktutvikling. Forskningsresultatet skal munne ut i et nyttig produkt som om kort tid skal brukes i operativ tjeneste. Det gjør det spennende, men også mer krevende, sier prosjektleder Inga Daler i Kongsberg Norcontrol.

    Skal testes ut i Florø

    Innseilingen til Florø skal på sikt omfattes av sjøtrafikksentraltjenesten på Vestlandet, som planlegges utvidet fra Fedje til Kristiansund. I Nasjonal transportplan fra 2018- 2029 er Vestlandet beskrevet som det området der det er høyest sannsynlighet for utslipp av råolje eller oljeprodukter. Kystverket mener at en utvidelse av dette tjenesteområdet vil redusere sannsynligheten for kollisjoner og grunnstøtinger i disse risikoområdene.

    Les også: «Magne Viking» aktuell i Hollywood-filmen «Tenet«

    Her er Island Offshore sin nye kraftplugg

    Under en høytidelig seremoni ved Vard Langsten, ble Island Victory av Gudmor Ingunn Ulstein Botnen. -Vi har opplevd...

    Prosafe kvitter seg med rigg

    Prosafe oppdaterer markedet mandag morgen, og kan melde om en flåteutnyttelse i fjerde kvartal på knappe 23 prosent, mot 63 prosent...

    "West Mira" mistet livbåt i uvær

    Boreriggen "West Mira" ble lørdag truffet av en bølge som medførte at en av riggens livbåter løsnet og falt i sjøen,...