More

    Slik blir Hurtigrutens midlertidige reserve-ruter

    Corona-krisen har tvunget Hurtigruten til midlertidig å ta 14 av 16 skip ut av drift. Fram til slutten av april, skal to skip sikre den viktige transporten av lokalpassasjerer, gods og nødvendige varer i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes.

    Hurtigruten har i løpet av de siste dagene permittert nesten 3000 ansatte, og kunngjorde onsdag at selskapet midlertidig stopper så å si hele virksomheten til slutten av april.

    For første gang i moderne tid, gjør nasjonale og lokale restriksjoner og karantenebestemmelser det umulig å opprettholde den daglige rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, som Hurtigruten har drevet siden 1893.

    – Vi har vært i løpende dialog med regjeringen om hvordan vi kan ivareta den aller mest samfunnskritiske delen av tjenestene som kysten trenger gjennom den verste krisen. Vi har fått på plass en løsning med to skip for å sikre transport av lokalpassasjerer, i tillegg til gods, post, medisiner og andre varer som samfunnene langs kysten trenger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten (bildet).

    Ny rute – samme muligheter

    Den nye midlertidige ruten, som kun er åpen for lokalpassasjerer og gods, skal seile mellom en rekke små og store havner mellom Bodø og Kirkenes. Det nye rutetilbudet gir havnene på ruten to ukentlige anløp.

    Det er de to nylig oppgraderte skipene MS Richard With og MS Vesterålen som skal settes inn i den nye reserveruten. Begge vil ha kapasitet til å ta både passasjerer, kjølelast, frys og tørrgods.

    Det blir plass til maks 150 gjester om bord på skipene, som skal seile med et mannskap på om lag 25 personer.

    – Å måtte stanse nesten all virksomheten vår er tøft. Men på grunn av situasjonen, er dette det eneste vi kan gjøre nå. Det er en helt ekstraordinær krise som nå rammer Norge, og den treffer også Hurtigruten hardt. Det tvinger frem helt ekstraordinære tiltak, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

    Strenge tiltak – ingen smittetilfeller

    Hurtigruten har ikke hatt mistenkte eller bekreftede tilfeller av coronavirus på noen skip, verken blant ansatte eller gjester.

    Men Hurtigruten har de siste ukene blitt stadig sterkere påvirket av de nødvendige smitteverntiltakene myndighetene har innført. Corona-krisen rammer reiselivsbransjen hardt.

    – Vi jobber med hundrevis av små og mellomstore bedrifter i Norge. Alle trenger hjelp. Vi mener at tiltakene fra myndighetene må konkretiseres og målrettes slik at selskaper i reiselivsnæringen kan sikre likviditeten fremover, ikke bare på kort sikt. Ellers vil vi se uopprettelig skade og konkurser som kunne vært unngått. Dette handler om titusenvis av arbeidsplasser, sier Skjeldam.

    Ny rutetabell

    MS Vesterålen vil starte seilinger på nordgående rute fra Bodø 19. mars, mens MS Richard With starter sørgående seilinger fra Honningsvåg 20. mars.

    De to skipene vil trafikkere havnene: Bodø, Harstad, Tromsø, Skjervøy, Øksfjord, Hammerfest, Havøysund, Honningsvåg, Kjøllefjord, Berlevåg, Båtsfjord, Vadsø (sør), Vardø (nord) og Kirkenes.

    En rundreise vil ta seks dager. 

    Nordgående rute

    HavnAnkomstAvgang
    Bodø1500
    Harstad02000400
    Tromsø11301430
    Skjervøy19302000
    Øksfjord00150045
    Hammerfest04450645
    Havøysund10151045
    Honningsvåg13151515
    Kjøllefjord18001830
    Berlevåg23300000
    Båtsfjord02150245
    Vadsø10001030
    Kirkenes1245

    Sørgående rute

    HavnAnkomstAvgang
    Kirkenes 1545
    Vardø20002030
    Båtsfjord00300100
    Berlevåg03150345
    Kjøllefjord08450915
    Honningsvåg12001230
    Havøysund15001530
    Hammerfest19002100
    Øksfjord01000130
    Skjervøy05450615
    Tromsø11151345
    Harstad21152245
    Bodø0945 

    De øvrige Hurtigruten-skipene vil bli lagt i midlertidig opplag ved egnede havneanlegg langs kysten til skipene etter planen skal være tilbake i rute fra 20. april.

    Det er foreløpig ikke bestemt hvor MS Roald Amundsen, MS Midnatsol og MS Fram eventuelt skal legges i opplag inntil de skal tilbake i normal drift.

    SkipSted
    MS NordlysÅlesund
    MS NordkappÅlesund
    MS SpitsbergenÅlesund
    MS FinnmarkenTrondheim
    MS TrollfjordTromsø
    MS PolarlysSortland
    MS Kong HaraldSortland
    MS LofotenHammerfest
    MS NordnorgeHammerfest
    MS Fridtjof NansenÅndalsnes

    .

    Her er Island Offshore sin nye kraftplugg

    Under en høytidelig seremoni ved Vard Langsten, ble Island Victory av Gudmor Ingunn Ulstein Botnen. -Vi har opplevd...

    Prosafe kvitter seg med rigg

    Prosafe oppdaterer markedet mandag morgen, og kan melde om en flåteutnyttelse i fjerde kvartal på knappe 23 prosent, mot 63 prosent...

    "West Mira" mistet livbåt i uvær

    Boreriggen "West Mira" ble lørdag truffet av en bølge som medførte at en av riggens livbåter løsnet og falt i sjøen,...