More
    fjellkassen.no

    Helelektrisk overfart på Norges største bilfrie båtsamband

    Oslofjorden blir grønnere når Norges største bilfrie båtsamband mellom Aker brygge og Nesoddtangen er helelektrifisert. Hurtigladeteknologien som benyttes er den første av sitt slag i Norge.

    På under ett år er de tre fartøyene Kongen, Dronningen og Prinsen blitt ombygd fra drift på flytende naturgass til strøm, slik at alle avganger nå vil være utslippsfrie. Strømmen kommer fra et nytt elektrisk ladeanlegg med strømkapasitet tilsvarende en middels stor norsk kommune.

    fjellkassen.no

    – Norled har vært en pådriver i bruk av grønn teknologi i dette prosjektet. Vår oeratør av Nesoddsambandet har sammen med flere gode samarbeidspartnere bevist at det fins både vilje og kompetanse til å lykkes med å skape innovative og miljøvennlige løsninger. Passasjerene får en enda mer stillegående, utslippsfri og behagelig reise over fjorden med kun elektriske båter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

    – Nesoddbåtene er blitt et grønt utstillingsvindu for den maritime sektor i Norge. Fartøyene viser vei for kollektivtransporten i Oslo og Viken, som skal bli utslippsfri i 2028, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

    Hurtigladeteknologien fra dette ladetårnet er den første av sitt slag i Norge.

    På under ti minutter får båtene nok strøm til ny overfart fra denne kraftfulle ladepluggen.

    Banebrytende teknologi

    Å bygge om velfungerende og kjente båter til elektrisk drift fremfor å kjøpe nye båter, har gjort det mulig å elektrifisere langt raskere og til en mye lavere kostnad.

    Båttransport er en sentral del av kollektivtrafikken i hovedstadsregionen og står for ca. ti prosent av miljøutslippene. Elektrifisering av Nesoddbåtene har fått høy prioritet, da det gir et avgjørende bidrag for å redusere de totale utslippene fra båt, ved at både CO2 og NOx-utslippene kuttes.

    Nullutslippsby

    – Det er helt rått at alle nesoddbåtene nå er elektriske! Dette er fantastiske nyheter, ikke bare for de 2,8 millioner passasjerene som reiser hvert år, men for hele Oslo og målet om å bli en nullutslippsby. Her får vi en renere, stillere og bedre by å bo og ferdes i, samtidig som vi kutter utslipp. Nå ser vi frem til at også øybåtene blir elektriske neste år, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel.

    – Dette er en viktig del av Vikens satsing på et utslippsfritt fergetilbud på Oslofjorden. De tre Nesoddbåtene har blitt elektrifisert på kort tid, og bidrar til at det blir lettere å nå klima- og bærekraftsmålene i Viken. Passasjerene som reiser til og fra Nesodden får nå et transporttilbud i hverdagen som er godt for både mennesker og miljø, sier Kristoffer Robin Haug, fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken fylkeskommune.

    Det synes godt at det nå er elektriske båter på Nesoddsambandet.

    Batteripakke tilsvarende 20 Tesla’er

    Den kraftfulle ladeteknologien gjør at Nesoddbåtene kan lade batteriene på under ti minutter når fartøyene ligger til kai ved Aker Brygge. Den omfattende ombyggingen av de tre båtene det siste året har foregått ved Horten Skipsreparasjoner (HSR). Ombyggingen av Kongen ble gjennomført sommeren 2019, Dronningen ble bygget om høsten 2019, mens Prinsen har blitt bygget om første kvartal 2020. Forvandlingen innebærer omfattende demontering og fjerning av gassanlegg, gasstank og alt gassutstyr ombord i båtene. Batteripakken veier 26 tonn og tilsvarer batteriene man finner i 20 Tesla’er.

    Bak fasaden på dette verneverdige skuret er det bygget en moderne trafostasjon.

    – I dette prosjektet er det skrevet et stykke industrihistorie, rett foran Oslo Rådhus. Arkitekt Magne Wiggen har vært løsningsorientert, og sammen med Byantikvaren og Elvia, har de funnet frem til innovative løsninger. Her har Sporveien bygget en ny og usynlig trafostasjon inn i et verneverdig skur på kaia, som kan tilføre strøm til all Ruters båttransport. På denne måten utvikler vi nye klimaløsninger kontinuerlig, forteller Reitan Jenssen.

    Fakta om Nesoddbåtene:

    • Nesoddsambandet betjener strekningen Aker brygge – Nesoddtangen.
    • Nesoddbåtene hadde 2,8 millioner reiser, av totalt 4,4 millioner reiser med Ruters båttilbud i 2019.
    • Norled er operatør, og seiler på kontrakt for Ruter.
    • Kontrakten ble endret for blant annet elektrifisering av de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen i 2019 og har varighet frem til 2036.
    • Båtene er plugg-inn-hybrider, med biodieselaggregater tilgjengelig som reserveløsning.

    Fakta om ladeanlegg:

    • Trafostasjonen på Aker Brygge er klargjort for totalt 8 MVA, fordelt på to nettstasjoner.
    • Nesoddbåtene har tilgang til den ene nettstasjonen, med 2×2 MVA.
    • Øybåtene og eventuelt hurtigbåtene vil få tilgang til den andre nettstasjonen.
    • Nesoddbåtene hurtiglader fra ladeplugg, med 2×1900 KW.
    fjellkassen.no

    Her er Island Offshore sin nye kraftplugg

    Under en høytidelig seremoni ved Vard Langsten, ble Island Victory av Gudmor Ingunn Ulstein Botnen. -Vi har opplevd...

    Prosafe kvitter seg med rigg

    Prosafe oppdaterer markedet mandag morgen, og kan melde om en flåteutnyttelse i fjerde kvartal på knappe 23 prosent, mot 63 prosent...

    "West Mira" mistet livbåt i uvær

    Boreriggen "West Mira" ble lørdag truffet av en bølge som medførte at en av riggens livbåter løsnet og falt i sjøen,...